Volvo 544
De Volvo 544 was de opvolger van de 444, die, alhoewel al in 1944 ontworpen, pas in 1947 bij de dealers stond. Tijdens de oorlog realiseerde men zich in Göteborg dat er behoefte was aan kleinere auto met een viercylindermotor, daartoe werd als voorbeeld een Hanomag 1,3 uit 1939 elkaar gehaald, een auto met een zelfdragende, redelijk gestroomlijnde carrosserie, een viercylindermotor met een 1299cc-motor een maximumsnelheid van 115 km/u.
Hanomag 1,3
Op het eerste oog leek de 444 op een iets verkleinde Amerikaanse Ford uit 1946 zelfs Volvorijders, die in de vroege jaren zeventig elkaar nog steeds met een lichtsignaal groetten zagen soms het verschil niet en knipperden naar mij terwijl ik toen een Ford V8 uit 1946 reed. De 444 was ook een exportsucces en Volvo veranderde dan ook in principe weinig aan de vanaf 1958 geintroduceerde 544: die een ongedeelde voor- en achterruit kreeg, grotere achterlichten en in plaats van een drie- een vierversnellingsbak. In 1962 werd de wagen uitgerust met de befaamde B18-motor (cylinderinhoud 1, 8 liter) die oorspronkelijk ontwikkeld was voor Volvo's sportwagen, de P1800. De totale productie - die in 1965 werd gestopt - van de 444 en 544 bedroeg zo'n 440.000 wagens.
Volvo 544