De "Anson", gebouwd in meerdere series - waarover zo meteen meer - kwam van A.V. Roe & Co., Ltd. in Manchester, een in 1909 opgerichte firma, die als Avro Company vanaf 1933 deel uitmaakte van de Hawker Siddeley Aircraft Co., Ltd. en tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de constructie van o.a. 12000 "Ansons" en 7500 "Lancasters" verantwoordelijk was. De "Anson" werd ontwikkeld uit een civiel vliegtuig - de Avro "632", dat dienst deed bij Imperial Airways - als verkenner en kwam in 1936 in gebruik bij de RAF. Later werd het toestel ook gebruikt als trainer en werd de productie overgeplaatst naar Canada. Er zijn zeker negen verschillende series van de "Anson" gebouwd, o.a. met verschillende motoren, de "Anson I" had Armstrong Siddeley "Cheetah IX"-motoren, maar nadat de productie naar Canada was gegaan werden in de volgende series Jacobs "L-6BM"-, Wright "Whirlwind R-975-E3"-, Pratt & Whitney "R-985-AN14B"- en tenslotte opnieuw verschillende Armstrong Siddeley "Cheetah"- (o.a de IX, XV en XIX) motoren gebruikt. Israelische "Ansons" hadden Armstrong Siddely "Cheetah"-motoren van 420PK, dat moeten dus "Cheetah XV's" geweest zijn en en de toestellen in kwestie waren "Anson XII's", waarvan ook een civiele versie werd gebouwd als Avro "XIX". De maximale snelheid van de "Anson XII" was 190 mph.