18.1.12

Ruimte

U bent er inmiddels natuurlijk ook achter dat extra beenruimte bij de meeste luchtvaartmaatschapijen geld kost. Dat is absurd. Ik ben 1.96 en heb zonder die toeslag recht op redelijk vervoer. Sinds jaren, zelfs toen de toeslag nog ongebruikelijk was, heb ik om ruimte gevraagd. Bij de KLM kreeg ik steevast nul op het rekwest, daarom mijd ik die maatschappij. De enige maatschappij die wat lange mensen betreft zijn zaakjes goed voor elkaar heeft is Air Canada, na een telefoontje naar het hoofdkantoor in Toronto bleken zowel heenreis, Amsterdam - Toronto, Toronto - Cleveland, als terugreis, in omgekeerde volgorde, perfect geregeld.
In de Verenigde Staten is de instapidioterie inmiddels tot grote hoogte gestegen. UnitedContinental laat zijn passagiers als volgt "boarden":
1. passagiers die assistentie nodig hebben
2. militair personeel in uniform
3. passagiers met "Global Services Rank"
4. eerste klas passagiers
5. passagiers met "1K"
6. passagiers voorzien van "Presidential Platinum tickets"
7. passagiers met "Platinum tickets"
8. passagiers "Business Class"
9. passagiers voorzien van een "Premier Executive Card"
10. passagiers voorzien van een "Gold Elite Card"
11. passagiers voorzien van een "Star Alliance Gold Card"
12. passagiers voorzien van een "Premier Card"
13. passagiers voorzien van een "Silver Elite Card"
14. passagiers voorzien van een "Star Alliance Silver Card"
15. passagiers met een ticket geboekt via "premier line priority"
16. passagiers die geboekt hebben een creditcard van UnitedContinental
17. passagiers met kinderen jonger dan vier jaar
En ja, als nummertje 18 mag u als passagier in de "cattle class", god zij gedankt en geprezen, ook nog mee. 
Beenamputatie aanbevolen!