Vooraf een kleine mededeling, omdat niet iedere lezer van dit blog weet dat door het aanclicken van een woord in oranje, zoals in Leentjebuur van eergister, hij wordt verder geleid naar een muzikaal voorbeeld. Helaas zijn er anders dan in de Verenigde Staten weinig musici in Frankrijk gefilmd, zodat we het moeten stellen met enkel een auditief voorbeeld.
Natuurlijk had het succes van de biguine in Parijs gevolgen en trokken meer meer musici vanuit de Franse Caraïben naar de Franse hoofdstad, een aantal van hen vinden we later in de jazzscene en ze maken tijdens de Tweede Wereldoorlog opnamen o.a. voor het Swing-label van Charles Delaunay. De uit Guadeoupe afkomstige clarinettist en altsaxofonist Robert Mavounzy speelde o.a in het orkest van Harry Cooper, een zwarte trompettist uit Lake Charles (Louisiana), die dankzij de inzet van zijn uit de Elzas afkomstige vrouw mocht blijven optreden tijdens de Duitse bezetting. Na de oorlog vond een opleving van de biguine plaats. Bekende namen waren tot in de jaren vijftig Sam Castendet, Eugène Delouche (foto) en Félix Valvert.