23.1.12

Opruiming

 
Sinds een paar dagen ben ik bezig met een grootscheepse opruiming in mijn platenkasten, ik heb doodeenvoudig meer ruimte nodig om mijn CD's onder te brengen. Al doende kom ik CD's tegen , die ik ooit in Parijs heb aangeschaft, zoals "Roots of Rock 'n Roll 1927 - 1938" op het Frémeauxlabel. Het is een wonderlijk allegaartje waarin ik weinig rock ' roll ontdek, want de Boswell Sisters mogen dan wel in 1934 een nummer met de titel "Rock and Roll" hebben opgenomen, met de gelijknamige muzieksoort heeft het weinig te maken. Toch staan er op de twee CD's aardige nummers, zoals "I've found a new baby", door Sidney Bechet en zijn New Orleans Footwarmers. Een andere, drie-CD-box is meer to the point: "He got his big ten inch out"*: 78 nummers met dubbelzinnige teksten, o.a. van Georgia Tom, die later als Thomas A. Dorsey het gospelrepertoire zou verrijken. Dit is Georgia Tom samen met Kansas City Kitty met "Show me what you got". Brownie McGhee zingt "Auto Mechanic Blues", Memphis Minnie "My Butcher Man", Tampa Red "Let me play with your poodle" en Bullmoose Jackson (foto) "Big Ten Inch".


* Indigo IGOTCD 2562