29.7.15

Litouwen 2


Ik was twee keer in Litouwen. Beide keren voor een volksmuziekfestival. Eind mei was er “Skamba, Skamba Kankliai”, waar klanken uit de Baltische staten hoogtij vierden. Ik ging per auto en verdeelde route in drie stukken: de eerste dag tot over de Poolse grens, de tweede dag door Polen en de derde dag tot Vilnius. De tweede dag zou me heugen, ik eindigde in een hotel in de buurt van Suwalki, van slapen kwam weinig omdat er ’s avonds en een groot deel van de nacht in het hotel een lawaaïg feestje werd gevierd. De volgende ochtend ontdekte ik dat mijn auto uitgebreid als pispaal was gebruikt. Na enig aandringen werd een mannetje met een emmer met water naar buiten gestuurd om de auto “schoon” te maken. Ik nam me meteen voor op zoek te gaan naar een alternatief voor de terugreis,  dat vond ik: ik kon met een schip onder Kazakhstaanse vlag in anderhalve dag van Klaipéda naar Kiel. Natuurlijk heb ik  dat gedaan.
Voor het tweede festival vloog ik met de Litouwse luchtvaartmaatschappij LAL in een machine, die ook voor heel andere doeleinden kon worden gebruikt – de wc kon van een geschutskoepel worden voorzien – naar Vilnius. De muziek op het festival was destijds authentiek, gister op zoek op YouTube bleek  daar weinig van over, veel is nu overgoten met een Duits sausje, van het soort pseudofolklore waarop de Duitse televisie ons op zondagmorgen regelmatig vergast. Een en ander zal in Litouwen te maken hebben met het vermaken van de Duitse toerist, wiens overgrootouders ooit in Memel e.o. woonden. (de foto's zijn gemaakt op het tweede festival)