15.7.15

Foto 2

Met mijn neus tegen het raam van de autobus die me in 1987 door de Noord-Sinaï bracht, camera op schoot, zag ik tot mijn verbazing plotseling langs de weg de half door het zand  bedolven restanten van een wagon. Heel vaag  herinnerde ik me dat er eens een spoorlijn gelopen had van  het zuiden van Palestina naar het Suezkanaal. Ik maakte een foto, dit keer in kleur, en nam me voor het thuis uit te zoeken: de Egyptian Expeditionary Force - onderdeel van het  Britse leger begon in 1916 met de aanleg  van een spoorlijn van  El Kantara aan het Suezkanaal naar Rafah,  die in maart 1917 gereed kwam. Er werden locomotieven geleend van  de Egypische staatsspoorwegen o.a. twintig in 1862 door Robert Stephenson & Co. gebouwde 0-6-0's . De lijn bleef tot kort na de Tweede  Wereldoorlog met onderbrekingen  in gebruik.