2.7.15

Twee druppels 4

In de jaren dertig verdween de radiateur achter de grille, zoals zoveel mechanica verstopt werd, de achterwielen kregen zelfs zogenaamde 'fender skirts', maar aan de ander kant gaf de grille de mogelijkheid het merk duidelijk herkenbaar te maken. Citroën had dat (zie boven) heel goed begrepen en plaatste de 'double chevrons' (ontleend aan een dubbel getand tandwiel) op de grille, een merkteken dat de tegenwoordige eigenaars van het merk Citroën, buitengewoon onnozel,  hebben veranderd in een soort 'double croissants'. Onderstaande Nash 'Ambassador' dateert uit 1935 en heeft de net genoemde 'fender skirts', hier is de grille niet bijster kenmerkend, maar de oorzaak ligt in het feit dat de Amerikaanse autofabrieken hun modellen vaak wijzigden, een Nash van 1937 zag er totaal anders uit en had dus ook een andere grille. Onder de Nash, een Horch uit 1939 met een carrosserie van Voll & Ruhrbeck, een Berlijnse firma die vanaf 1920 tot en met 1939 dure automobielen (o.a. Bugatti's) aankleedde. Het chassis werd met motor en grille aangeleverd en door het carrosseriebedrijf van een body voorzien, in feite was de grille dan het enige van buitenaf kenmerkende deel van de auto, want een gelijkogende carrosserie werd op bijvoorbeeld een Maybachchassis geplaatst, terwijl een Horchchassis kon worden aangekleed door Erdmann & Rossi, net als Voll & Ruhrbeck, gevestigd in Berlijn. Het model in kwestie is een 853A met een achtcylinder in lijn,  met een inhoud van bijna vijf liter.