In mijn vitrine staan een tiental modellen van auto's die ooit in de Tour de France reden, één ervan in deze Peugeot D3A uit het begin van de jaren vijftig, ooit begonnen als een product van Chenard & Walcker met een watergekoelde tweecylindertweetactmotor met een inhoud van net boven een liter, dat bleek wat weinig en in 1947 werd de motor van de Peugeot 202 geïnstalleerd. Een viercylinderviertact met een inhoud van 1133cc, daarvoor moest de bestelwagen wel van een neusje worden voorzien, dat de bijnaam 'nez de cochon' opleverde. Al gauw werd Peugeot door de levering van de motoren de grootste schuldeiser van Chenard & Walcker en in 1950 werd het bedrijf overgenomen en alhoewel de wagen nog een jaarlang met een Chenard & Walcker naamplaat werd geleverd, verdween die om plaats te maken voor die van Peugeot. Kort daarvoor was de motor van de 202 vervangen door de motor van de 203, een motor met een inhoud van 1290cc, en werd de D3 de D3A, hier boven afgebeeld als ambulance in de Tour de France, gesponsord door Aspro, maar bemand met mensen van het Franse Rode Kruis.