De tijd van uiterst luxe en bijzondere automobielen leek na de oorlog in Frankrijk voorgoed voorbij en dus is het merkwaardig dat Jean Daninos (1906-2001) in 1954 met een eigen voiture op de markt kwam: Facel - een afkorting van Forges et Ateliers de Construction d'Eure-et-Loir - Vega, een fraaie tweezits coupé, met een Chrysler-V8-motor onder de motorkap. Facel had al naam gemaakt met een sportieve carrosserie op de Simca '7CV' en was ook verantwoordelijk voor de Ford 'Comète', een fraai gelijnde coupé op basis van de Ford 'Vedette'. Er kwam in 1959 naast de inmiddels diverse grote modellen een kleinere auto: de 'Facelia', eerst met een een viercylinder-1.6 litermotor met twee bovenliggende nokkenassen, ontwikkeld door Paul Cavallier van het Pont-à-Moussonbedrijf. Die motor bleek een falikante mislukking, zodat vervolgens een viercylinder Volvo 1.8 litermotor werd geinstalleerd, om in 1964 het Faceliaproject te beëindigen met een zescylinder Austinmotor, van de laatst genoemde zijn maar heel weinig exemplaren gebouwd, voordat de fabriek in 1964 zijn poorten sloot. Het was dus heel bijzonder dat ik vandaag precies een week geleden zo'n 'Facelia 6' kon fotograferen. (Wie in het archief van dit blog - linksboven - de naam Facel intikt, vindt zowel afbeeldingen van de grote Facels als van de Simca 'Sport' en de Ford 'Comète')