22.7.15

Dalfsen 2

Tatra
Ze stonden maandagochtend onverwacht naast elkaar: de Tatra uit 1928 en de Panhard uit 1962. Dat was de schuld van de  Panhard, want zondagochtend op weg naar Hengelo hielden de ruitenwissers er plotseling mee op. Ik rook een vage brandlucht en wist dat dat het einde  betekende van het S.E.V.-ruitenwissermotortje. Gelukkig miezerde het alleen maar, zodat toch de eindbestemming werd bereikt en 's avonds op de terugweg naar  Dalfsen bleef het droog. Maandag om acht uur meteen 'ClassisJob' gebeld en een uur later stond de Panhard naast de Tatra en er bleek zowaar in het  magazijn een passend ruitenwissermotortje. Pas toen viel me gelijkenis op tussen beide auto's, niet qua vorm want tussen 1928 en 1962 is er wat carrosseriën betreft het nodige veranderd, maar beide auto's hebben een luchtgekoelde tweecylinderboxermotor, de Tatra eentje met een inhoud van 1056cc, de Panhard eentje met een inhoud van  850cc, de motorkap gaat - compleet de koplampen - op identieke wijze open, alleen heeft de  Panhard binnenspatborden die op hun plaats blijven. De Tatra heeft in tegenstelling tot de Panhard overigens achterwielaandrijving en de maximumsnelheid is ook aanzienlijk lager: 75 km/u. in plaats van 140 km/u.
 
Panhard