Toen de mazurka een keer de "volksdansfase' was ontstegen en met name door Chopin de concertzaal was binnen gebracht, waren er andere componisten die zich aan het oorspronkelijk Poolse ritme waagden, natuurlijk veel stukken - in navolging van Chopin - voor piano: de Fransen Saint-Saëns en Debussy, maar ook, zij het jaren later, de Cubaan Lecuona. Dvorak schreef onder de originele naam mazurek deze mazurka, hier uitgevoerd door de violist David Oistrakh en de pianste Frida Bauer. De Braziliaanse componist Villa-Lobos componeerde een mazurka voor gitaar, de Rus Glazunov sluit de rij van klassieke componisten met een mazurka voor symphonie-orkest.
Wie
dacht dat de mazurka het internationaal alleen maar op het
concertpodium heeft gemaakt komt bedrogen uit en om te bewijzen dat her
en der de van oorsprong Poolse dans uiteraard met lokale variaties wordt
gespeeld en gedanst heb ik een aantal bij elkaar gesprokkeld, om te
beginnen uit Ierland en dan speciaal uit Donegal. Maar de mazurka is ook te vinden op de Kaap Verden, op Réunion, in Nicaragua (als mazurkaatje: marzurquita), op Curaçao, op de Philippijnen, in Noord-Mexico en spaanssprekend Texas en op Martinique, waar de mazurka werd getransformeerd tot mazouk en inmiddels in die vorm tot het nationale erfgoed behoort.