Behalve het merk Plymouth refereert nog een andere automobiel aan de
"pilgrim fathers", die overigens steevast verkeerd worden afgebeeld,
namelijk als gegoede zeventiende-eeuwse Nederlandse burghers. Die auto is
genoemd naar het schip waarmee de "pilgrim fathers" de Atlantische
Oceaan overstaken: de "Mayflower". De auto is achteraf gezien een
mislukking, bedacht door Standard-Triumphdirecteur John Black om de
Amerikaanse markt te penetreren, maar volslagen ongeschikt voor gebruik
in de Verenigde Staten. Het model was leuk, ongetwijfeld was er gekeken
naar het succes van de MG TC, maar de impact, van een
tweezitssportwagen, vertaal je niet eenvoudig naar een vietzitssedan.
Qua vorm week de "Mayflower", met zijn knife-edge-carrosserie,
af van alles dat de Amerikanen gewend waren en met het veel te lichte motortje,
een 1247cc zijklepper, was de auto naar Amerikaanse begrippen niet
vooruit te branden. De "Mayflower" was wel ongewoon ruim: bijna 87% van
de breedte was interieurruimte. De auto had drie gesynchroniseerde
versnellingen, die nogal ver uit elkaar lagen, er is wel nagedacht over
een vierbak, maar die is er vanwege kostenbesparing niet gekomen. De
topsnelheid lag net iets boven de 100 kilometer per uur. Tom McCahill
schreef in Mechanix Illustrated over de "Mayflower" de volgende regels:
"To me it's a baby town car. It is a design most people either hate on
sight or warm up gradually. Its is about as sporty as shooting parrots
in a cage and as streamlined as King Farouk doing a one-and-a-half off a
ten -foot springboard". Er zijn tussen 1950 en '53 34000 "Mayflowers"
gebouwd, waarvan 17605 werden geëxporteerd.