Je
kon in de jaren dertig in Frankrijk als passagier, in een van oorsprong
Duits rijtuig getrokken door een van origine Pruisische P8, op reis
zijn. Van de P8 reden in Frankrijk na de vrede van Versailles, toen
Duitsland flink wat spoorwegmaterieel - en niet alleen aan Frankrijk -
als herstelbetaling had moeten afstaan, 162 exemplaren, waarvan twintig
exemplaren bij de PO.-Midi, een maatschappij die op 16 juni 1933 gevormd
werd uit de Compagnie du Chemin de Fer de Paris à Orléans en Compagnie
des Chemins de Fer du Midi en du Canal Latéral à la Garonne. De P8 werd
oorspronkelijk in Berlijn gebouwd in bijna 4000 stuks door de bekende
fabriek Schwartzkopf. De personen- zowel als de bagagevoitures kwamen
ook uit Duitsland. Het personenrijtuig draagt als registratie A2B5yfi
3285, het is dus een gecombineerd eerste en tweede klasse rijtuig met
twee coupé's eerste klasse en vijf coupé's tweede klasse, het
bagagerijruig heeft natuurlijk een registratie die begint met een D en
heeft, dat concluderen we door de y, net als het personenrijtuig, een
doorlopende gangpad.