22.8.22

DYNAMIC

 

Op foto's oogde de auto altijd wat decadent. Te versierd om echt mooi gevonden te worden. Toen ik de wagen in  Rochetailée voor me zag kon ik mijn mening niet wijzigen: dit was een beetje te veel van het goede. Functie en vorm liepen hier wel erg door elkaar. Ik heb het over de Panhard-Levassor "Dynamic", een door Luis Bionier ontworpen in 1936 op de markt gebrachte auto. Natuurlijk had de Panhardmotor in plaats van kleppen traditioneel schuiven, vandaar de letters S.S. (sans soupapes) op de grille. De chauffeur zat in het midden en dat maakte een derde ruitenwisser noodzakelijk. Ik heb een copie van een advertentie uit die tijd waarin op de voorbank drie en op de achterbank vier mensen zitten, die moesten dan wel door twee deuren naar binnen. Interessant is de de poging om tot een panoramische voorruit te komen, door twee extra ruitjes op de hoeken te plaatsen.