Peugeot 402
De Peugeot 402B (cylinderinhoud 2142cc) stond in
1938 op de Parijse Salon.De eerste 402 (cylinderinhoud 1991cc), zonder
de toevoeging B, was drie jaar eerder op dat automobielevenment te
aanschouwen en het is merkwaardig vast te stellen dat Peugeot slaagde
een gestroomlijnde auto met succes in de markt te zetten, hetgeen
Chrysler in de Verenigde Staten met de Airflow in 1934 niet lukte. De
402 was in een aantal vormen leverbaar, het meest opzienbarende model
was de 402 Éclipse Décapotable, met een mechanisch te openen hardtop,
een ontwerp van Georges Paulin uit 1931. In 1936 verscheen een door
Jean Andreau in opdracht van Peugeot ontworpen prototype om de
aerodynamica verder te exploireren. Maar daar mee was het nog niet
afgelopen, Peugeotdealer Emile Darl'mat liet door carroseriebouwer
Pourtout een speciaal type bouwen, in 1938 wonnen Charles de Cortanze en
Marcel Contet met een Darl'mat de tweeliterklas in Le Mans. De
Darl'mats waren trouwens gewoon in de handel, zowel in coupé- als in
cabrioletvorm.