Een julizondagmiddag in 1991. Ik
ben in het Praags openbaarvervoersmuseum, waarvan ik de openingstijden
bij toeval ontdekt heb op een klein affiche op een station en vervolgens
moeizaam heb ontcijferd, want veel verder dan "proost" en "dankuwel"
kom ik niet in het Tsjechisch. Rijtuig 90 is een paardentramrijtuig uit
1886 gebouwd door de voorganger van de Tatrafabriek: Ringhoffer, het
maakte deel uit van de kleine serie genummerd 86 tot en met 112. Maar
rijtuig 90 moet ergens in zijn leven zijn verbouwd, want het heeft geen
enkele mogelijkheid om er paarden voor te spannen. Met wat speurwerk kom
ik er achter dat, net als in Nederland, paardentramrijtuigen werden
verbouwd om achter een motorwagen van de electrische tram dienst te
doen. Rijtuig 90 trof dat lot ergens tussen 1898 en 1900. Achter rijtuig
90 is links nog net een stukje van een Skodatrolleybus uit 1960
zichtbaar, daar schuin achter staat een door Ringhoffer gebouwde open
motorwagen, rechts van rijtuig 90 staat een Tatra PCC-car van het Type
T3 uit 1962, schuin links achter de T3 staat het type T1 (met een rode
ster op het dak) uit 1951.