28.4.09

Le Mans 32

Niet alleen fabrieken en renstallen, maar ook particulieren konden een auto voor de '24 Uur' inschrijven, die ze overigens niet zelf hoefden te besturen. Charles Terres Weyman schreef in 1928 een Stutz in, een Amerikaanse automerk dat al in het tweede decennium van de twintigste eeuw buitengewoon populair was onder rijke jongelui, alhoewel andere even rijke jongelui beweerden: 'You must be nuts to drive a Stutz'. Weyman was geboren in Port-au-Prince,Haïti en werkte in de Eerste Wereldoorlog voor de Franse vliegtuigfabriek Nieuport, daarna probeerde hij de zelfde principes, die in de vliegtuigbouw opgeld deden, in de carrosserie van een auto toe te passen: een frame bespannen met doek. Dat had zoveel succes dat hij behalve in Frankrijk, een fabriek in Engeland en een fabriek in de Verenigde Staten kon openen. De Stutz, bestuurd door Edouard Brisson en Robert Bloch (winnaar in 1926 met een Lorraine-Dietrich), eindigde, ondanks het feit dat de hoogste versnelling anderhalf uur voor het eind van de wedstrijd uitviel, op de tweede plaats.