![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjEKD9zoP-pMFsdgyhH5A0iNnQz0Z2r6Wcu46jMwuQBAUDtxttluTHrb7vmF6z2bqozmId57ntwx8bPZ69fzu186nhVk27XAf-jzkuNoz5BDYaQI-O_rZ7m2ZwJJJb9NnXDzSFDb5Pk4ErZ/s320/1.LeMansLanciaB20GT.jpg)
Van het eens zo eigenzinnige en innovatieve Lancia is in 2009 weinig meer over dan een opgedirkte Fiat. Vincenzo Lancia's Lambda uit 1921 was een schitterende auto: zelfdragende carrosserie, onafhankelijke voorwielvering en een V4-motor met bovenliggende nokkenas. In 1951, '52 en '53 (Lancia bleeft tot 1969 onafhankelijk) deed Lancia mee in Le Mans met de door Vittorio Jano (oorspronkelijk van Alfa-Romeo) en Gianni Lancia ontworpen Aurelia, die in B20GT-vorm met een V6-motor 80PK leverde. In 1951 behaalde een door Scuderia Ambrosiana ingeschreven en door Don Giovanni Lurani en Giovanni Bracco gereden wagen de twaalfde plaats.