Ook de in 1895 in Lyon door Marius Berliet opgerichte automobielfabriek Berliet pikte vanaf de vroege jaren twintig een graantje mee in in het railvervoer. Niet dat het bedrijf in het begin van de autoproductie succesvol was, want in 1899 bedroeg het aantal afgeleverde wagens slechts zes. Dat veranderde nadat Audibert-Lavirotte, ook in Lyon, was overgenomen en Emile Lavirotte commercieel directeur van Berliet werd.
Tot en met 1939 maakte Berliet personenwagens, als laatste de "Dauphine" die de carrosserie kreeg van de Peugeot 402.
Bovenstaande "autorails" is een Berliet BRD 300 van een serie van veertien voor de PLM in 1937 - '38 gebouwde voertuigen. De totale lengte was 22 meter en ze boden oorspronkelijk plaats aan 78 reizigers. Ze werden aangedreven door twee zescylinderdieselmotoren, die samen 300pk leverden en hadden een maximumsnelheid van 110 km/u. De eerste kwam op 28 fabruari 1937 in dienst en in Roanne in depot. In 1938 deden ze dienst tussen Lyon, Saint-Étienne en Clermont-Ferrand. Na de oorlog, in maart en april 1945, onderhielden de BRD 300's de dienst tussen Lyon-Perrache en Parijs-Austerlitz, doordat een aantal bruggen vernield was werd een alternatieve route gereden, een om kwart voor negen 's ochtends uit Lyon vertrokken trein kwam om half tien 's avonds aan in Parijs*. In 1958 waren er nog dertien in dienst, ze reden nog steeds vanuit hetzelfde depot: Roanne.
*12 uur en 45 minuten, de TGV doet het nu in 2 uur en 12 minuten.
*12 uur en 45 minuten, de TGV doet het nu in 2 uur en 12 minuten.