15.2.12

Doop na de dood

Het zal zo'n twintig jaar geleden zijn dat een oomzegger van mijn vrouw me vroeg hem in de Verenigde Staten te assisteren bij genealogisch onderzoek, we gingen naar een kantoortje, waar precies weet ik niet meer, het kan heel goed in Chardon (Ohio) geweest zijn. We vonden niets. Maar ik realiseerde me wel dat we in de leggers van de mormonen snuffelden. Ik stelde voor mijn familie, waar ik een goed beeld van had, te gaan opzoeken. Ik vond mijn 30 september 1942 in Auschwitz vermoorde tante Josie, van de rest geen spoor. Gelukkig maar, dacht ik, de rest is aan de mormoonse doop na de dood ontsnapt. Want iedereen die in de genealogische boekwerken van de mormonen voorkomt is door hen gedoopt, na de dood en zonder toestemming. Nu dat gebeurd is met de ouders van Wiesenthal zijn er excuses aangeboden voor dit wangedrag. Ik vraag me af wanneer ik verontschuldigingen krijg voor de doop van mijn tante Josie.