Als je dan toch muzikale kritiek wil hebben doe het dan op een melodie die - om een oud woord te gebruiken - "het klootjesvolk" aanspreekt, wat dat betreft begrijp ik die hiphoppende "fuck-you-generatie" niet goed, want die preekt uiteindelijk alleen maar voor eigen parochie en die weet allang dat ik, alleen al wat leeftijd betreft, niet deug. Schoppen tegen heilige huisjes moet op een melodie gebeuren die de luisteraar bijna tot meezingen dwingt, dat heeft de Beierse groep "Biermösl Blosn" goed begrepen en ik heb ze om diverse redenen heel hoog in het vaan. Een paar geleden waren de heren in Zuid-Afrika en van die tocht verscheen een schitterend verslag op DVD, "Plattln in Umtata"*. In die muzikale reportage wezen ze ondermeer op de overeenkomst tussen "schuhplattn" en "gumbootdancing".
Behalve hun niet aflatende komische kritiek op Beierse toestanden (zoals hier in de "Feuerwehr-Hymne") zijn de gebroeders Well, want zij vormen "Biermösl Blosn", buitengewoon muzikaal, wie hen alleen muzikaal in de weer wil horen moet op jacht naar CD's van de "Well Buam" en dan wordt meteen duidelijk dat er in Beieren niet alleen "hoempapa" geblazen wordt. Er komen nog heel andere klanken uit Zuid-Duitsland, soms "Tafelmusik", omdat hij rondom de "Tisch" wordt gespeeld, genoemd, soms Raffelemusik omdat de raffele, een tikkeltje vergelijkbaar met onze hommel, die ook op tafel gelegd wordt om de klank te versterken, de voornaamste rol speelt. Drie stukken gespeeld door "Raffelemusik Hüttlinger-Milz":"Fuchsbassar", "Bärgündlar" en "Cuba".
*Arthaus 502172