Het is natuurlijk heel simpel om op het internet te kijken wat er in andere landen op het spoor gebeurt. Hoe doet de NMBS het in België? Is er daar ook sprake van een aangepaste dienstregeling? Nee. Er waren vanochtend twee storingen; eentje door beschadiging aan de infrastructuur en de andere door een obstakel op de rails. Hoe kan het dan dat de Nederlandse Teloorwegen nu nog minstens een week met een soort nooddienstregeling meent te moeten rijden?
Ik was een paar jaar geleden lid van de NVBS, de vereniging van belangstellenden in spoor- en tramwegen. Toen er in het clubblad een foto verscheen van de toenmalige NS-directeur genomen in Madurodam, reageerde ik met de plagerige opmerking dat waarschijnlijk het Madurodamspoornet het enige was dat hij kon behappen. Prompt kreeg ik een woedende brief van een NVBS-bestuurder tevens onderling van de directeur dat ik mij diende te schamen. Ik heb daarop voor de NVBS bedankt. Ik houd niet van clubs met bestuurders met dubbele petten. De voormalige directeur, die zijn auto natuurlijk heel best zoals iedereen op de "Park&Ride" bij het station Naarden-Bussum kan parkeren doet dat niet, nee, hij zet zijn wagen gratis achter de fietsenstalling. Dat is de bedrijfscultuur bij het kader van de Teloorwegen: geen kritiek kunnen velen en de klanten voor zaken laten betalen die je voor jezelf even gratis voor elkaar rommelt.