3.9.14

DUGU 2

Dit is vermoedelijk Italië's eerste door benzineaangedreven auto, een in 1896 door Enrico Bernardi ontworpen en door Miari e Giusti in Padua gebouwde  driewieler met een ééncylinder motor met een inhoud van 625cc,  het achterwiel werd met een ketting aangedreven, DUGU gebruikte bij het fabriceren van het modelletje een identieke ketting als bij de Fiat 130HP. De echte auto staat in het Carlo Biscaretti di Ruffiamuseum in Turijn, net als onderstaande Itala (eens Italië's tweede merk na Fiat) uit 1912, hoogst waarschijnlijk heeft Biscaretti di Ruffia bijgedragen aan het ontwerp van deze auto. In 1907 won een Itala de Targa Florio en de race van Peking naar Parijs, een model daarvan werd door DUGU's concurrent RIO gemaakt.
Züst of beter Brixia-Züst was een door de Zwitserse ingenieur Roberto Züst opgezette fabriek in Brescia. Fabricage van auto's begon na een proefperiode van drie jaar in 1905. Deze driecylinder dateert uit 1908 en heeft een motor met een ninhoud van 1495cc.