26.9.14

Wainwright

Wat bezielde me gister om Blind Lemon Jefferson en Sigmund Freud gister, bijna in één adem, op dit blog te zetten? Het antwoord luidt kort. De nieuwe CD van Loudon Wainwright III "Haven't I Got The Blues (Yet)"! Waarop de achterkant deze foto staat.
 
Wainwrights CD's (en vroeger zijn elpees) koop ik sinds ik hem de eerste keer hoorde ongehoord en ongezien, want hij is een singer/songwriter die zijn gelijke niet kent: observerend, teder, grappig, soms sarcastisch, ironisch en bovendien een buitengewoon aardige man die ik een paar keer mocht interviewen en waar het interview zich ontwikkelde tot een echt gesprek. De productie van zijn nieuwe CD is in handen van David Mansfield en die heeft samen met Wainwright ervoor gezorgd dat vrijwel ieder liedje anders klinkt, de begeleiding is fenominaal van stevige rock 'n roll in het openingsnummer "Brand New Dance" via old timey in "Harlan County" tot niks-aan-de hand-muziek in "I'll be killing you this Christmas" in prachtig contrast met een tekst als: "I'll be wasting  you this Xmas, And the NRA they lobby so it's so, I love our great nation, The real world is my play station, I'll blow you away you away beneath the mistletoe". Staat er een favoriet op de CD? Nou nee, alle liedjes zijn even raak, of het nu gaat om het ouder worden in "Brand New Dance" ("Got a new smell it's called The Old Man, A new taste sensation I'd say it was bland, But that senior discount that's my kind of treat, Cause when I get on the bus you got to gimme a seat"), een parkeerplaats in "Spaced" of om het met dochter Martha gezongen "Ik knew your mother" (Kate McGarrigle): "Folks choose their parents some Buddhists say, So maybe you picked us and we were your way, In the biblical sense I knew your mom, Und it vasn't all sturm und it vasn't all drang, (And there was some calm)". Gelukkig staat er YouTube een video. Een video van "Man & Dog": "And a man has a plastic bag, On his person at all times, When a dog dumps on the sidewalk, Walkin' away is a crime, Livin' in the city, Workin' like a dog". Dat beeld ken ik. En nu gaat u die CD razendsnel bestellen (hoop ik).