Het
idee was: "vier wielen onder een paraplu, in staat om vier personen met
vijftig kilo bagage met een snelheid van 50km/u te vervoeren". Helaas
is slechts een deel van de oorspronkelijke carrosserie van deze oer-2CV
bewaard gebleven. Ik zag hem een paar jaar geleden in het prachtige
automuseum in Rochetaillée-sur-Saône vlakbij Lyon. Hij werd voor de
Tweede Werldoorlog in deze staat gebruikt om Michelinbanden te testen in
Clermont-Ferrand.
Dit
prototype van de 2CV uit 1938 is niet bewaard gebleven, er wordt
destijds geexperimenteerd met twee verschillende motoren: een twee- en
een viercylinder.
Dit
complete prototype eveneens uit 1938/'39 werd in 1970 volledig
gerestaureerd in de oorspronkelijke staat. Het is een klein wonder dat
deze wagen uit een pré-serie van 250 exemplaren nog bestaat, want in
1948 had de hoogste baas van Citroën, Pierre Boulanger, opdracht gegeven
alle protoypes te vernietigen. Ze waren voorbestemd om op de Salon van
1939 te worden voorgesteld, maar die vond vanwege de oorlog nooit
plaats. De prototypes hadden een watergekoelde 2- of 4cylinder motor.
In
1948 stond de 2CV voor de eerste keer op de Parijse Salon, de motorkap
bleef gesloten. Maar het was een publiek geheim dat er een luchtgekoelde
tweecylinder met een inhoud van 375cc onder stak. Herkenbaar zijn die
eerste 2CV's aan de lichtjes op de spatborden.