4.5.07

4 mei

Naar de dodenherdenking in het Gojse dorp met geiwe ga ik al jaren niet meer. Het moet in 1995 geweest zijn, dat men naast het monument een aantal jonge mannen verkleed als onze bevrijders had opgesteld en men van de stoet gedeeltelijk ook een verkleedpartij had gemaakt. Mijn Amerikaanse echtgenote liep op een in uniform gestoken dame af en vroeg haar: “In what regiment did you serve?” De vraag veroorzaakte gestamel, waaruit bleek dat de Nederlandse dame in geen enkel Amerikaans onderdeel gediend had. Mijn vrouw werd boos en zei: “Are you not ashamed, my father was willing to give his life. He served in the Pacific.” De volgende dag belde ik het gemeentehuis en vroeg om opheldering over de verkleedpartij. Nog altijd hoor ik het antwoord: “Iedereen herdenkt op zijn manier”. Bussum doet het niet op mijn manier.