5.5.07

5 mei


Als ik me één auto herinner uit 1945 dan is het dit stompneuzige Canadese voertuig dat zowel door de Canadese Fordfabrieken met een V8, als door de Canadese Chevroletfabrieken met een 6-in-lijn werd geleverd. Ze hebben hier, na de oorlog, lang gereden, veel als bodewagen., maar ook als kraanwagen. Garage Roeleveld in Breukelen had aan het eind van jaren zestig nog steeds een auto behorende tot de laatste categorie.
Op de foto een Chevrolet truck 15-cwt 4 x 4 Office. Doordat het in dit geval om een vierwielaangedreven versie gaat, staat hij wat hoger op de wielen, dan de alleen op de achterwielen aangedreven versie. Er waren trouwens allerlei varianten, steeds met dezelfde cabine: radiowagen, watertankwagen, reparatiewagen, ambulance, kraanwagen enz.
Ik heb weinig modellen van miltaire voertuigen, maar ik vond, dat uit nostalgische overwegingen, dit als een bulldogogende voertuig van de Candezen in mijn vezameling niet mocht ontbreken.