23.5.07

Hond

Nee, ik wou het met jelui niet over die aap hebben, want ik heb zo’n aap nog nooit gezien, maar van dat lachen geloof ik voort en dadelijk, dat is met een hond krekt zo. Een hond blijkert ook niet als hij zijn tanden zien laat. Ik weet niet wat dat vrouwmens haar in de plas gehaald heeft en ik wil het niet weten ook. Beesten vertonen een ander houden en dragen als ons mensen, dat heb ik als klein meisje al van ons vader geleerd, maar ik ben dan ook gewassen op een dorp. Wij hadden bij ons op het heim een stabij, Bijke en die kon tijge lelijk worden op elkeneen die een uniform aan had. Jochem, onze postrender, betrouwde hem dan ook voor geen cent en daar had, al zeg ik hetzelf, Jochem groot gelijk aan. Ons buurman heeft ook een hond, geen stabij en ook geen waterhond, maar zo’n nieuwerwetske gijlaftige rondstruinder, diet nooit van het heim komt en zijn behoef dus altijden in de tuin doen moet. Het is een stumper, nou?

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule