20.5.07

Zwaan 2


Bericht van 2 april:
"Vanmiddag zat ik vier meter van een zwanennest, geheel toevallig ook met vier eieren. Achter dat laatste kwam ik omdat de zwaan het nest verliet. om een toegeworpen schijfje mandarijn in het water te gaan reinigen. Nooit geweten dat zwanen mandarijnen eten, maar ze wassen de vruchtpartjes eerst. Terwijl de zwaan zich in de sloot begaf, kon ik een blik in het nest werpen. Vier forse eieren. Eenmaal van het nest bleef de zwaan een half uurje ronddobberen en werd er geen enkele aandacht aan de eieren besteed. Net toen ik me ongerust begon te maken: mijn mandarijn zou het broeden toch niet ernstig hebben verstoord, klom de zwaan, na zich eerst zorgvuldig te hebben afgedroogd weer op het nest. Ik vraag me nu serieus af, verveelt zo’n zwaan op het nest zich niet vreselijk, zou een muziekje op een walkman (nee, het hoeft niet perse “Het Zwanenmeer” te zijn) of een gesproken boekwerkje (nee, het hoeft niet perse “The trumpet of the swan” te zijn) geen soelaas bieden? Hier ligt toch een taak voor de Partij voor de Dieren, of niet soms?"
Inmiddels trekt de trotse moeder met zeven jongen baantjes in een sloot.