6.5.07

Gevels

Soms hebben ze de oude reclames aan de zijkant van gevels fris overgeschilderd, dat hoeft voor mij niet, hoe verweerder hoe beter, zodat ik nauwelijks de afbeelding kan zien of de letters kan lezen. Op de zijde van een huis, van het in het zuiden van de Elzas gelegen Ferrette, las ik ooit met heel veel moeite in fakturschrift "Kolonialwaren", dat moest er tussen 1871 en 1918 opgeschilderd zijn, was mijn conclusie.
Ik houd ook van een gevel, die onverblokkerd is, waar ik nog van kan zien wat er oorspronkelijk in de winkel erachter gevestigd was: op een modezaak in gouden letters op een zwart fond, het liefst nog met een koeienkop, VLEESCHHOUWERIJ.
Ik houd mijn hart vast wat er met de gevel van "De Vlijt" aan de Lijnmarkt in Utrecht gaat gebeuren, nu de deuren na 160 jaar dicht gaan,