23.5.13

Mag niet meer

Het zal wel niet meer mogen, net als een cubaan opsteken na de maaltijd in een restaurant, een cadeautje toevoegen aan een potje oranjemarmelade, zoals lang geleden een "filmpje" van Flipje het fruitbaasje van Tiel door jamfabrikant De Betuwe, of een plaatje van een koolmees cadeau doen, dat ingeplakt kon worden in een Verkade-album. Alhoewel eergister zag ik nog een drietal foto's van voetballers die klaarblijkelijk gratis bij één of ander product hadden behoord op het trottoir in het dorp, maar foto's van voetballers zijn educatief en dat was ik heel even vergeten. Mijn moeder was kort na de oorlog bereid Niemeyers koffie en thee aan te schaffen, zodat ik de vliegtuigplaatjes in het album "Vliegende Vleugels" kon plakken, mijn vader kreeg ik echter niet zo gek om Full Speedsigaretten te gaan roken om de door Piet Olyslager getekende autoplaatjes te kunnen verzamelen. Niet omdat mijn vader merkvast in zijn sigarettenkeuze, want ik heb hem Benson & Hedges (in de rode blikjes) en Mokum (laatsgenoemd merk in een door Ies Spreekmeester ontworpen pakje) zien roken.
Bij het margarinemerk "Gouda"s Roem" zaten prachtige afbeeldingen van vlaggen, dankzij een winkelier in Leeuwarden heb ik die, zonder me aan het product ziek te eten, los kunnen kopen. In de autoplaatjes van beschuitfabrikant Haust had ik minder interesse: ik vond ze slecht getekend. Nee, dan de plaatjes bij de Belgische chocola van Meurisse, die om voor mij onbegrijpelijke redenen chromo's heetten of de plaatje van auto's, vliegtuigen, locomotieven en fietsen bij Britse sigaretten. Ik heb er inmiddels een behoorlijk aantal zowel van Player's, Lambert & Butler en Craven. Ook Brooke Bond Tea had een serie van 50 plaatjes die de "History of the motorcar" verbeelde, maar zowel de sigaretten- als de theeplaatjes heb ik heel veel later in Engeland als complete series aangeschaft. Maar die cadeautjes mogen niet meer, zowel sparen en als iets van die cadeautjes leren is ten strengste verboden.
 
op de achterzijde van het plaatje stond:
Brooke Bond Tea History of the motorcar. No.19. 1922. Baby Austinc. 7 H.P. 696/747 cc. (G.B.)
Herbert Austin (1866 - 1941), later Lord Austin, began as a designer for Wolseleys in 1896. He drove a Wolseley in the 1903 Paris - Madrid race, and started his own firm in 1906. It is said he designed the Austin 7 in 1921 on his billiard table, though his chief designer from 1919-41 was A.J. Hancock (1882-1959), who had been with him at Wolseleys. The memorable Austin 7 ousted the cyclecars, and brought motoring to thousands, who otherwise could never have afforded it. In December, 1922, it cost £165, had a side-valve 4 cylinder engine, 3 speed gearbox, electric lighting and rather feeble 4-wheel brakes.