21.5.13

Blad

Lang geleden heette de boekenzaak op de hoek van de Herengracht/Prinsessegracht in Den Haag Verwijs, maar die is via de Passage in getrokken bij De Slegte op het Spui en schijnt nu deel uit te maken van de nieuwe treurigheid. Op de genoemde hoek zit al een hele poos Van Stockum en daar kunnen in spoor- en tramgeïnteresseerden vandaag de dag terecht. Ik stap graag binnen in zo'n winkel, niet om het zoveelste boek over de Bundesbahn aan te schaffen, maar voor de kleine literatuur. In 1986 kocht ik het eerste nummer van de HBM-koerier, aktuele bus- en tramberichten uit zône 5400. Hoe de redactie het voor elkaar kreeg snap ik nog steeds niet want het is detectivewerk waarmee het blad deels gevuld is. Ik citeer uit het overzicht van het nieuws van 1986:

27 februari:
vandaag is met onmiddelijke ingang van alle bussen de reclame van McDonalds verwijderd, dit om reden, dat de Nationale Nederlanden het alleenrecht heeft opgeëist van de achterkanten van de HTM-bussen.
15 maart:
i.v.m. 80 jaar bestaan van lijn 3 reed vandaag de 1001 een aantal ritten op deze lijn.
19 maart:
de 1338 is vandaag naar 's-Gravemade gebracht.*
 20 maart;
de 1338 is gesloopt.
30 maart: 
de 252 reed voor de lijnen 7 en 8, i.v.m. het feit, dat er een auto in de opengebroken sporen op de Kneuterdijk was gereden.
1april:
i.v.m. flinke railbreuk op de Kneuterdijk reden de bussen 296 en 400 voor de lijnen 7 en 8.
12apri:
op lijn 12 reed de 1107 met nieuwe nummers en met de dakreklame MIELE.
enz. enz.
 * klaarblijkelijk was de 1338 slachtoffer van een aanrijding, want hij was pas sinds 16 october 1973 in dienst, na enig zoeken vind ik een foto van de bewuste PCC-car en kom ik ook te weten dat op 7 mei 1985 de achteruitrijdende 1178 in de Monstersestraat de 1338 in de vernieling heeft gereden.