12.5.13

Aanvulling Autolied

 
Radioprogramma's heb ik altijd gemaakt samen met technici. Zij bedienden alle knoppen - en dat waren er nogal wat - en ik deed de rest. Met sommigen heb ik nog altijd contact. Zo weet ik dat één zijn huis verkocht heeft en op een M.A.N.-vrachtwagenchassis een van alle gemakken voorzien verblijf heeft laten bouwen waarmee hij door de wereld trekt. Het verbaasde me ook niet dat ik van een andere technicus een aanvulling kreeg op mijn eerste stukje over liedjes over auto's onder de aanhef  "Poh tuut piep daar heb je de jeep" met alle ontbrekende gegevens. Mijn geheugen had me niet in de steek gelaten het was inderdaad Toon Hermans die "De Jeep van Jansen" bezong. Dat was in 1947 op een 78-toerenplaat uitgebracht op Decca M32202. 
 
De jeep - vandaag de dag een merknaam - had toen al een bewogen geschiedenis achter de rug, oorspronkelijk bedacht door de American Bantam Car Co. in Butler (Pennsylvania) en afgeleid van een poging om in de depressie van de jaren dertig de Amerikanen in kleinere auto's te krijgen door als basis de Austin Seven te gebruiken, maar daarna door Willys overgenomen, omdat Bantam de capaciteit niet bezat om de legerauto in grote hoeveelheden te bouwen. De motor een viercylinderzijklepper, die alle wielen aandreef, was een verbeterde versie van een motor die oorspronkelijk uit een personenwagen van Willys kwam: de Go-Devil engine.