26.5.13

Mag niet meer 4

Wanneer ik op Wikipedia kijk om iets meer te weten te komen over Lambert & Butler's wordt me verteld dat het merk in 1979 werd gestart, dat lijkt me vreemd, want de serie van 25 plaatjes van auto's lijkt aanzienlijk ouder. Na enig zoeken kom ik er achter dat de firma in 1834 werd opgericht door Charles Lambert en Charles Butler en in 1901 samenging met Imperial Tobacco. Juist, dat klopt want achterop het kaartje staat "Lambert & Butler, branch of the Imperial Tobacco Co. (of Great britain & Ireland), Ltd. Over de Austin (geen Seven maar een Twenty) staat er dit:
"The "Austin Twenty" seven-seater model has the standard chassis as a basis. The two folding seats are attached to the body just behind the rear doors, and are supported by stoutmetal legs. Entrance to the car is not impeded: back seat accommodates three persons. Hood and spare wheel are carried outside the body. There is a reserve of power in the standard engine ample for the work, as shown by the running of the standard landaulet. Special springs are used."
Merkwaardig geen enkel puur technisch gegeven, daarom een kleine aanvulling. De Twenty werd geintroduceerd in 1919, had een viercylindermotor met een inhoud van 3610cc (boring 95, slag 127)  en een vierversnellingbak. Inspiratiebron voor de wagen schijnt een Hudson te zijn geweest waarin Herbert Austin tijdens de Eerste Wereldoorlog reed, de bedoeling was dat de Twenty de enige auto zou zijn die de fabriek zou produceren ("one model policy"), gelukkig is Austin daarvan snel teruggekomen.