29.5.13

Mag niet meer 5

Wat naturlijk in dit land wel mag: oranjefrutsels bij de boodschappen als er nationaal getroond of internationaal gevoetbald wordt, want daar steekt de Nederlander buitengewoon veel van op: ORANJE. ORANJE. ORANJE.
Voor me ligt een serie van vijftig vooroorlogse Players plaatjes met vliegtuigen van de Royal Air Force, zoiets bestaat niet van de voorganger van de vaderlandse luchtmacht, de LSK. Ik kijk naar plaatje 23: "GLOSTER UNNAMED FIGHTER" en lees op de achterkant: 
"This single-seater fighter built by the Gloster Aircraft Co., and fitted with a Bristol "Mercury IX" or "Perseus" engine, is of recent introduction and its performance figures are still secret. It is a low-wing monoplane with monocoque fuselage. The construction is all metal and the covering metal-stressed skin throughout, except for fabric-covered rudder, elevators and ailerons. The fin and rudder are placed noticeable further forward, relative to the tall plane, than is usual. The aircraft has a wing span of 38 feet 2 inches and a length of 31 feet."
Met formidable concurrenten als de Spifire en de Hurricane heeft de Gloster F.5/34 het niet gehaald en heeft dan ook geen naam gekregen. Hij  vloog voor het eerst in december 1937 en werd in 1941 afgeschreven, maar Glosters tijd zou nog komen. Met de "Meteor".