31.5.13

Jam

Ik vrees dat dit stukje weer een hoog "opa-vertelt-gehalte" gaat krijgen, maar aarzel niet, het eindigt actueel. Vroeger stond er op de etiketten van potjes jam "huishoudjam", ik heb dat woord nooit goed begrepen, want waar kun je jam nu anders gebruiken? Op straat, in een zeilboot op het Tjeukemeer, op de Maasvlakte? In de potjes zat in de regel een felrode massa en als er aardbeienjam op het etiket stond, dan kon je er zeker van zijn dat er twee aardbeien boven op die rode massa dreven. Ik haatte dat soort jam, ik vond het een buitengewoon kwalijke vorm van bedrog. Gister kocht op de markt een totaal ander soort aardbeienjam, lichtrood, zeg maar rose, gekleurd en ik heb geen Solex nodig om  van aardbei naar aardbei te rijden, want het potje zit stampvol aardbeien. Aardbeienjam zoals aardbeienjam hoort te zijn, niet te zoet, maar met de geur en smaak van, zoals dat, ook alweer enige tijd geleden op affiches, stond, "zomerkoninkjes". Maker is Van Reeuwijk in Abbenes en bijzonderheden vindt u hier, want u kunt er zelfs zelf aardbeien plukken.