15.3.19

Biermöselblosn

Helemaal zeker ben ik niet, maar als mijn herinnering me niet bedriegt kocht ik mijn eerste CD van "Biermöselblosn" in Münster in een platenzaak op de hoek van de Klosterstraße, een straat waar destijds een goede vriend van me woonde. Niet dat ik de Beierse teksten luisterend begreep, maar als ik de teksten meelas, kwam ik  een heel eind. Ik vond het fascinerend een groepje, de gebroeders Well, dat de draak stak met alles wat zo ongeveer heilig was voor iedere Beier,  maar dan wel begeleid door echt Beierse muziek. Dat moet voor de inwoners van de "Freistaat" redelijk verwarrend zijn geweest. En die muziek? Die stond op uitzonderlijk hoog niveau, alleen is Biermöselblosn in ons land spijtig genoeg nooit populair geworden en heb ik in geen vaderlandse platenzaak ooit één CD gevonden. Toch staat er een rijtje CD van de heren in mijn platenkast,  maar dat komt doordat ik bij elke bezoek aan Duitsland een platenzaak binnenliep op zoek naar hun muziek en zelfs een prachtige documentaire vond over hun bezoek aan Zuid-Afrika, waar ze ondermeer de overeenkomst vaststelden tussen een schuhplattler en het dansen van Zuidafrikaanse mijnwerkers, die op de schachten van hun rubber laarzen  slaan. Om een indruk van Biermöselblosn te geven hier een stukje van een live optreden.