25.3.19

Bugatti

Medio jaren zestig, een sombere zondagmiddag, een Bugatti "Brescia" komt het circuit in Zandvoort op. De "Brescia" begon als Type 13 met een ovale benzine tank achterop. De motor was een viercylinderzestienklepper, de naam  "Brescia" kwam in zwang nadat er op 8 september 1921 in Brescia successen mee waren geboekt.De gefotografeerde auto - met kenteken JE-28-57 is nog steeds in Nederland, helaas is dat niet het geval met alle destijds vastgelegde Bugatti's, ZD-46-11 (eigenaar destijds H.D. Huët) uit 1922, heb ik bijvoorbeeld niet teruggevonden. 
 Het was koud en regenachtig,  de passagier in het Type 30 heeft zich goed ingepakt.  Het Type 30 had een tweeliterachtcylindermotor met drie kleppen per cylinder. De eerste vier, Type 30's met een stroomlijnkap voor en over de grille, raceten in 1922 in de Franse Grand Prix in Straatsburg, maar kwamen daarna zonder die kap gewoon in de verkoop, maar er waren ook vijf eenzitters die in 1923 meededen aan de Indianapolis 500, alhoewel zonder  succes.