Nee, door de meeste zogenaamde popprofessoren wordt hij niet genoemd en in de encyclopedische handwerken op dat terrein staat hij ook al niet, dat komt omdat voor dat volkje de geschiedenis van de muziek begint in 1956 en Louis Jordan (1908-1975) beleefde zijn glorietijd daarvoor. Maar waar zou Bill Haley zijn zonder Jordan? Is het opnieuw de bekende geschiedenis dat je blank moet zijn om in de heilige hallen van de popmuziek te worden opgenomen? En Jordan was zwart en bovendien tien keer muzikaler dan Haley. Toch lijkt het of Jordan uit de annalen is weggepoetst. Dat is geheel ten onrechte, daarom drie werkjes van Jordan, die ook duidelijk maken dat de man een ongelofelijke dosis humor in zijn muziek stak. Eerst "Deacon Jones" gevolgd door "Let the good times roll" en het grote, door hem geschreven, succesnummer "Caledonia" uit 1945 (laat u niet in de war brengen door de naam van de componist Fleecie Moore op de grammofoonplaten, want dat is Jordans echtgenote). Het werd in dat jaar ook opgenomen door Erskine Hawkins en die opname werd door Billboard voor de allereerste "rock and roll" genoemd.