10.3.19

C.G.V.

Een zeer vroeg pantservoertuig, want het was natuurlijk kort na de uitvinding van de automobiel duidelijk, dat er oorlogen meegevoerd konden worden. De Franse heren Charron, Girardot en Voigt hadden, voordat ze in 1901 hun eerste automobiel bouwden met de naam C.G.V. op de neus, al ervaring opgedaan bij Panhard en, inmiddels allang vergeten, was C.G.V. zo ongeveer de eerste fabriek die een  auto met een acht-in-lijn-motor bouwde, met een cylinderinhoud van 7,2 liter, waarvoor door de firma geen versnellingsbak nodig werd geacht. In 1906 vertrok Girardot, hij ging naar G.E.M. (voluit de Société Générale de' Automobiles Electro-Mécaniques) waarvoor hij  een - jawel, niets nieuws onder de zon -  hybride voertuig ontwierp. Het afgebeelde C.G.V.pantservoertuig dateert uit 1906, maar de fariek experimenteerde al sinds 1902. De bewapening was een Hotchkissmitrailleur in een draaibare geschutskoepel. Er is een handjevol door het Franse leger aan aangeschaft, als bijzonderheid moet worden opgemerkt dat de wagen op een lekgeschoten band nog tien minuten door kon rijden. Voor zover ik heb kunen nagaan deden ze in 1914 bij het uitbreken van de oorlog geen dienst meer.