2.8.20

zo kan het natuurlijk ook

"Terraplane" werd pas in 1932 door de Amerikaanse fabriek Hudson als merk geintroduceerd, maar als er ooit een auto die naam verdiend heeft dan is het deze Leyat. Marcel Leyat  was overigens niet de enige die rond de Eerste Wereldoorlog probeerde een "automobile à hélice" (een door een propeller aangedreven auto) te construeren, maar hij was relatief gezien wel de meest succesvolle. Er werden zelfs een aantal van zijn auto's verkocht en eentje reed in 1921 in twaalf uur van Parijs naar Bordeaux. De Leyat stuurde met de achterwielen. Of het hier in dit korte filmje om een originele Leyat gaat of om een replica, weet ik niet, maar het toont aan dat het systeem met propeller (dus geen aandrijving op de wielen) zij het met veel lawaai, wel degelijk werkt. In 1932, het jaar van de introductie van de Terraplane, verscheen in Frankrijk een nazaat van de Leyat, de Hélicron. Toch blijft het als puntje bij paaltje komt een tikkeltje onzinnig om een auto met een propeller op de weg voort te stuwen, het verandert wanneer er door sneeuw of  ijs weinig grip is en hieronder staat  een speciaal voertuig met duwschroef dat door de Tsjechische Tatrafabriek werd geconstrueerd, behalve door de schroef kon de gemotoriseerde slee ook worden voortbewogen door het "achterwiel".