Het is een wat wonderlijk gezicht
een 140C voor een prestigieuze trein met een Wagon-Litsrijtuig en een
gezelschap PLM-, Est en P.O.-Midirijtuigen, de 140C is van origine
namelijk een goederentreinlocomotief, maar werd later ook wel ingezet
voor personentreinen. De locomotief komt voor de trein met een
postrijtuig. Postrijtuigen liepen op een vaste plaats meteen achter de
locomotief, dat veroorzaakte bij korte stops geen gezoek. De 140C 231 is
de enige bewaarde 140. Het tweede filmpje
toont een correcter beeld : de 140C 27 rangerend in de Elzas (foto).
De eerste serie 140 werd gebouwd door Schneider, na het uitbreken van de
Eerste Wereldoorlog kwam de tweede reeks van twee Britse fabrieken:
"Nasmyth Wilson" in Manchester en "North-British" in Glasgow. Zes
machines kwamen nooit in Saint-Nazaire aan, omdat het schip waarop ze
vervoerd werden, de "Saint-Chamond" op 30 april 1918 ten noorden van
Cornwall werd getorpedeerd. Wie geinteresseerd is in de restanten, er
kan naar worden gedoken.