20.4.20

leve de show!

Zo heel vaak heb ik ze in de Verenigde Staten niet gezien: een oplegger met oude auto's op weg naar één of andere show. Ik kan me trouwens wel voorstellen waarom in bovenstaand geval een viertal Nashes achter een Kenworth naar een show gaan, wanneer die autobijeenkomst zo'n zeshonderd mijl verder op is,  dan is zo'n oplegger simpeler. Meestal staan de auto's trouwens niet open en bloot op de trailer maar onder stofhoezen en ze worden op  de plaats van aankomst vaak van de oplegger geduwd, onder eigen kracht rijden  ze geen meter, ze staan een dag of een weekend, worden al of niet "best in show", worden weer opgeladen en terug naar huis gebracht. Het is niet mijn vorm van automobilisme, maar als je persé  wilt dat je van je motorblok moet kunnen eten, kan ik er inkomen. Dit is overigens maar één  vorm van transport, een andere is vorm is ontleend aan de paardensport: in een gesloten vrachtwagen wordt de oude auto naar de show getransporteerd en via rijplaten het feestterrein opgemanoevreerd. Die vorm vindt in ons land ook hoe langer hoe meer ingang: een oude auto heb je niet om in te rijden, maar om te showen. Waar zijn de dagen dat de PAC van Utrecht  naar Zandvoort reed?