Dit
is de grootmoeder van alle cyclecars, de Bédélia, gemaakt
door de heren Bourbeau en Devaux (de naam Bédélia was ontleend aan de
initialen van de heren) in Parijs. Oorspronkelijk met een ééncylinder,
maar al gauw met een tweecylinder in V-vorm aangedreven, de overbrenging
gebeurde met een riem. De chauffeur zat achter de passagier(!) en ondanks
de primitieve besturing had de Bédélia bijzonder veel succes, er werd
veelvuldig mee geraced, niet alleen in Frankrijk, maar ook in Engeland:
in 1912 werd op het circuit van Brooklands met een vliegende start
104km/u gehaald. In 1914 kocht het Franse leger een twaalftal Bédélia's,
waarvan een aantal als ambulance en andere als "voiture mitrailleuse"
(onderste foto) werd uitgerust. Het merk bleef tot 1925 bestaan, maar
werd door in 1920 door Mahieux et Cie. overgenomen, Bourbeau begon een
eigen firma onder de naam Automobiles Jacquemont en maakte tot 1925. soortgelijke cyclecars als de Bédélia.