17.4.20

Eénwieler


Ik herinner de eigenaar van het Ardeense fietsmuseum als een wat somber ogende, doch enthousiaste man. Ik was er lang geleden twee maal om zijn privéverzameling te zien, de tweede keer met fotograaf Ernst Niewenhuis op reportage voor de VARAGIDS. Officieel heette het museum: Musée de la Petite Reine en het was gevestigd in Falmignoul. Ergens in mijn verzameling catalogi bevindt zich een, na Ernsts en mijn bezoek, verschenen boekwerkje over het museum, ik weet dat de catalogus van na ons bezoek dateert, omdat er een foto van de museumeigenaar en mij in staat terwijl we een tandem vasthouden. Maar op bijgaande foto zien we een monocycle of, als u dat liever hebt, een éénwiel, voorzien van een De Dion-Boutonmotor. Anders dan de eigenaar, vermoed ik dat het wonderlijke vehikel niet uit 1894 dateert, maar zeker tien jaar jonger is. Ik heb er geen bewijs voor, maar dat stuur doet mij ernstig twijfelen aan 1894.
Nog steeds zijn er mensen die het éénwiel opnieuw proberen uit te vinden, zoals de Amerikaan Kerry McLean, die het klaarblijkelijk broodnodig vond een V8 als voortdrijvingsbron te installeren. Dat liep, zoals te verwachten, niet goed af.