Ver
voordat de "Mustang" en de "Corvette" in de Verenigde Staten om de
sportauto-eer streden, was er een soortgelijk gevecht geweest tussen
"Mercer" en "Stutz". De berijders van een Mercer hanteerden, in het
tweede decennium van de vorige eeuw, de volgende slogan om het andere
merk in discrediet te brengen: "You must be nuts to drive a Stutz" en
ongetwijfeld hadden de Stutzchauffeurs een antwoord klaar. De auto's van
beide merken leken op elkaar: ze waren open, zonder deuren en met een
ronde benzinetank achterop.
De
Stutz "Bearcat" (foto's), had een viercylindermotor,
die 60PK leverde bij 1500 toeren per minuut en een drieversnellingsbak,
die met de achteras was samengebouwd. De Mercer "Type 35 Raceabout" - in productie tussen 1911 en 1915 - waarvan zo'n vijhonderd werden gebouwd, had dubbele onsteking en een viercylindermotor met een inhoud van 4800cc.