Zover
ik weet is er nooit een film gemaakt over de begindagen van het
Israelische honderdeneerste squadron en dat is verdraaid jammer, want is
het al redelijk uniek dat een squadron met drie verschillende
vliegtuigtypes vliegt en dat één ervan nota bene een anders
gemotoriseerde Messerschmitt 109G ("Gustav") is, is zo ongeveer het
toppunt van ironie. Het in toestel in kwestie was een S199, een in
Tsjechoslowakije door Avia - onderdeel van het Skodaconcern - gebouwde
Messerschmitt, maar in plaats van de Mercedes-Benz DB 605-motor was een
Junkers JUMO 211-motor geïnstalleerd, waarvan gewoonlijk een tweetal in
een Junkers Ju 88 bommenwerper te vinden was. De Avia S199 had in
Tsjechoslowakije de bijnaam "Mezek" (muilezel) en had geen beste
vliegeigenschappen, vooral opstijgen en landen waren moeilijk. Maar het
101e had nog een probleem: er waren slechts twee Israeli - Modi Alon en
Ezer Weizman - die het het toestel konden vliegen, er kwamen drie
buitenlandse vrijwilligers, een uit Zuid-Afrika, twee uit de
Verenigde Staten.