27.4.20

Honderdeneerste 2

Zover ik weet is er nooit een film gemaakt over de begindagen van het Israelische honderdeneerste squadron en dat is verdraaid jammer, want is het al redelijk uniek dat een squadron met  drie verschillende vliegtuigtypes vliegt en dat één ervan nota bene een anders gemotoriseerde Messerschmitt 109G ("Gustav") is,  is zo ongeveer het toppunt van ironie. Het in toestel in kwestie was een  S199, een in Tsjechoslowakije door Avia - onderdeel van het Skodaconcern -  gebouwde Messerschmitt, maar in plaats van de Mercedes-Benz DB 605-motor was een Junkers JUMO 211-motor geïnstalleerd, waarvan  gewoonlijk een tweetal in een Junkers Ju 88 bommenwerper te vinden was. De Avia S199 had in Tsjechoslowakije de bijnaam "Mezek" (muilezel) en had geen beste vliegeigenschappen, vooral opstijgen en landen waren moeilijk. Maar het 101e had nog een probleem: er waren slechts twee Israeli - Modi Alon en Ezer Weizman - die het het toestel konden vliegen, er kwamen drie buitenlandse  vrijwilligers,  een uit Zuid-Afrika, twee uit de  Verenigde Staten.