2.9.07

Accordeon

Ja ik weet het, de accordeon bevindt zich met de doedelzak en de banjo in het hoekje van de omstreden instrumenten. Ik heb nog nooit iemand ontmoet doe moeite had met de klanken van fagot, piano of cello, maar mijn hemel, wat kunnen accordeonhaters te keer gaan. Het blijkt dan meestal echter meer om de muziek te gaan dan om het instrument zelf en ik geef toe dat ik ook liever een straatje om ga, wanneer ik een pseudo-Jordanees zijn "leed" boven de accordeon hoor uitbalken. Maar aan het andere eind van de accordeonliteratuur is bijvoorbeeld Tera de Marez Oyens' "Linzer Concert" voor accordeon en orkest en voor wie dat net een stap te ver is, luister eens wat Tiina Kiik deed in een van de meest energieke bandjes die ik ooit heb gehoord. Met enige moeite moet de CD "The Entertainers" van de Polkadogs nog te vinden zijn (Pan Records). In de instrumentengeschiedenis is de accordeon een recente verschijning, maar tegelijkertijd heeft hij zich vrijwel overal een blijvende en duidelijke plaats veroverd, soms onder een andere naam (bandoneon, bayan, melodeon) maar het basisprincipe blijft hetzelfde, Laat deze aardige Fransman U het principe uitleggen en U meenemen op reis.