19.9.07

Modelauto's


Geen idee of u wel eens kijkt naar de schappen met modelauto's van een speelgoedwinkel. Ik deed dat veertig jaar geleden wel, maar ik doe het hoe langer hoe minder, want wat er staat interesseert me niet. Ik zoek naar auto's, die in het begin van de vorige eeuw reden, maar sinds een Opel Kadett een klassieker genoemd wordt, kan ik het wel vergeten. Laagschedels in de KNAC strooien ook graag met dat begrip, de redactie van het cluborgaan, die denkt dat Bucciali een merk olijfolie is, en Mieusset een merk camembert, laat zelfs "de klassieker van de toekomst" kiezen en het lezersvolkje mag dan op een wangedrocht als de "New Mini" stemmen. In de jaren zestig stonden de modelauto's van Rami, op de planken in de speelgoedwinkel, de echte auto's stonden (en staan) in het museum van Henri Malartre in Rochetaillée-sur-Saône, vlakbij Lyon. Erg gedetailleerd waren die Ramimodellen niet en op de kleuren viel ook wel het een en ander aan te merken. Maar omdat diezelfde speelgoedwinkel kleine potjes Humbrolverf verkocht kon dat probleem worden opgelost.
De bovenste foto toont een Delaunay Belleville uit 1904, het eerste jaar dat de firma op de autosalon in Parijs stond. Tot het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog leverde Delaunay Belleville 's wereld beste auto. De onderste foto laat een Lorraine-Dietrich zien uit 1911.